Na bestudering van de relevante Bijbelteksten en trachten te doorgronden van de achterliggende gedachten, gevoelens en bedoelingen van de schrijvers, kan ik niet anders dan tot de conclusie komen, dat de wortels van ons denken over dierenwelzijn in het Oude Testament liggen. Ook het ritueel slachten moet in mijn beleving worden gezien als een superieure slachtmethode om het lijden van het dier tot een minimum te beperken – zeker gezien in het licht van de verschillende wijzen van doden van dieren in het verleden.
Het leidt geen twijfel dat, mits zorgvuldig en volgens de regels uitgevoerd, het slachten onder bedwelming het welzijn van het slachtdier minder schaadt dan ritueel slachten.
‘We zijn gestopt met het stenigen van overspeligen en homoseksuelen’, waarom dan ook niet stoppen met ritueel slachten? Als het gaat om werkelijke beschaving, telt dierenwelzijn dan niet zwaarder dan het handhaven van duizenden jaren oude gebruiken?
Het leidt geen twijfel dat, mits zorgvuldig en volgens de regels uitgevoerd, het slachten onder bedwelming het welzijn van het slachtdier minder schaadt dan ritueel slachten.
‘We zijn gestopt met het stenigen van overspeligen en homoseksuelen’, waarom dan ook niet stoppen met ritueel slachten? Als het gaat om werkelijke beschaving, telt dierenwelzijn dan niet zwaarder dan het handhaven van duizenden jaren oude gebruiken?